Företag vill idag nå ut och skapa en närmre relation till specifika målgrupper och väljer därför ofta att marknadsföra sina varor eller tjänster genom influencers sociala mediekanaler. Det är dock få influencers som på ett korrekt sätt annonsmärker sitt innehåll. Influencers utmanas nu dessutom av robotar. Artificiella influencern @lilmiquela har över 1,5 miljoner följare på Instagram och Isabella Löwengrip bygger sociala medie-kloner av sig själv. Vi förutspår att den nya trenden kommer medföra större krav på transparens.
Funderar ditt företag på att använda en influencer i er marknadsföring? Se till att undvika badwill och inkludera en instruktion om annonsmärkning. Kravet på annonsmärkning gäller även vid pressutskick. En annonsmärkning ska framgå tydligt och omedelbart samt ange vem som är avsändaren, dvs. vilket företags produkter eller tjänster det är som marknadsförs.
Instruktion för reklamidentifiering och sändarangivelse
Var konsekvent vid utformningen av marknadsföring. Använd alltid särskiljande typsnitt, färg och utformning så att det direkt är tydligt att det rör sig om ett reklaminlägg. Inlägget bör också innehålla:
- ”Annons”/”Reklam”/Instagrams egna annonsmärkning först i inlägget,
- ”Detta är ett betalt samarbete med [avsändaren]” överst i inlägget, och
- avsluta inlägget med att ange ”Annons”/”Reklam” samt avsändaren igen, t.ex. genom att använda #reklam #[avsändaren] och en länk till avsändaren.
Vid användning av Instagrams annonsmärkning i samband med inlägg eller story kan man dessutom ta del av data direkt.
Ta även del av Konsumentverkets vägledning för marknadsföring i sociala medier och video.
Om ni har frågor angående influencer marketing så får ni gärna höra av er till Gullikssons Emelie Rexelius.