Den nya tillgänglighetslagen – påverkas din verksamhet?

I juni 2025 träder en ny svensk lag – lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet – i kraft som syftar till att skapa en mer inkluderande digital miljö genom att ställa krav på tillgänglighet för både produkter och tjänster. Lagen, som implementerar EU:s tillgänglighetsdirektiv, påverkar flera branscher – till exempel de som erbjuder digitala tjänster som webbplatser, mobilapplikationer, e-böcker och e-handel och produkter som betalningsterminaler och läsplattor. Syftet är att säkerställa att konsumenter med funktionsnedsättningar kan ta del av dessa tjänster och produkter på samma villkor som alla andra.

Vad innebär lagen?
Lagens tillgänglighetskrav innebär att ett företags produkter och tjänster som omfattas av regelverket måste uppfylla specifika tekniska och funktionella standarder. Kraven handlar dels om att information ska ges till konsumenten på ett tillgängligt sätt, dels att gränssnitt och utformning ska vara tillgängliga och funktionella. Även stödtjänster som till exempel kundtjänst eller utbildningar om produkterna eller tjänsterna omfattas av tillgänglighetskrav. Vid sidan av de allmänna kraven ställs även branschspecifika krav för produkter och tjänster inom sektorer som elektronisk kommunikation och e-handel. Följer aktören inte tillgänglighetskraven kan detta medföra juridiska påföljder såsom en sanktionsavgift.

Lagen innehåller därtill undantag från tillgänglighetskraven om kravet (1) medför en större förändring av produktens eller tjänstens grundläggande karaktär, eller (2) medför en oproportionerligt stor börda för aktören. Om en aktör anser sig omfattas av undantagen, så måste det motiveras och dokumenteras. Slutligen undantas så kallade ”mikroföretag” vilket inbegriper företag med mindre än 2 miljoner euro i omsättning och färre än 10 anställda.

Hur kan företag förbereda sig?
Företag vars produkter eller tjänster omfattas av den kommande lagstiftningen kan behöva vidta många olika typer av åtgärder – det är därför viktigt att börja i god tid. Till exempel bör företag:

  • granska nuvarande produkter och tjänster för att identifiera områden där tillgänglighet kan förbättras,
  • anpassa design och funktionalitet på webbplatser och i mobilapplikationer så att de följer tillgänglighetsstandarder, och
  • säkerställa att anställda som arbetar med digital utveckling förstår vikten av tillgänglighet och den nya lagstiftningen.

Hur kan vi hjälpa till?
Den nya lagstiftningen är omfattande med komplexa bedömningar och ställer höga krav på företag och organisationer som omfattas av den. Behöver ditt företag hjälp med att avgöra om ni omfattas av tillgänglighetskraven och vilka åtgärder som i så fall behöver vidtas innan lagen träder i kraft den 28 juni 2025, kontakta mig eller mina kollegor.