Digitala produktpass: En nyckel till hållbarhet och cirkulär ekonomi

Inledning

I takt med att digitaliseringen ökar och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare, har det blivit nödvändigt att utveckla nya verktyg för att främja hållbarhet och cirkulär ekonomi. Ett sådant verktyg är digitala produktpass (DPP), som är en del av förordningen Ecodesign Sustainable Products Regulation (”Ecodesign-förordningen”) som nyligen trätt i kraft. Förordningen omfattar majoriteten av de fysiska produkter som tillhandahålls på EU:s inre marknad och är en del av EU:s omvandling mot en mer cirkulär ekonomi. Förordningar från EU får ofta stor effekt på företag inom gemenskapen, inte minst GDPR-förordningen och den nyligen antagna AI-förordningen. Sannolikt kommer därmed även den nya Ecodesign-förordningen ha stor påverkan och företag bör redan nu börja förbereda sig för den omställning de nya kraven innebär.

Vad är ett digitalt produktpass?

Ett digitalt produktpass är en digital dokumentation som innehåller information om en produkts livscykel, från tillverkning till återvinning. Det kan innehålla information om material, kemikalier, energianvändning, hållbarhet och återvinningsbarhet. DPP gör det alltså möjligt att följa en produkts hela livscykel och exempelvis var materialet i produkten ursprungligen kommer ifrån. På så vis förenklar DDP för konsumenter och företag att fatta hållbara beslut om produkter.

Hur fungerar DPP?

DPP kommer att vara tillgängligt för alla produkter som omfattas av Ecodesign-förordningen. Producenterna kommer att vara ansvariga för att skapa och uppdatera DPP för sina produkter. Konsumenterna kommer åt DPP via en onlineplattform och kommer i många fall bestå av en QR-kod på produkten eller i tillämpliga fall av en vanlig streckkod. Genom att läsa av koden ska användaren få information kring materialets ursprung, återvinnbarhet och möjligheter till reparation m.m.

Vilka är fördelarna med DPP?

DPP har flera fördelar, bland annat:

  • Ökad hållbarhet: DPP kan hjälpa till att öka hållbarheten genom att göra det lättare för konsumenter att välja mer hållbara produkter.
  • Cirkulär ekonomi: DPP kan främja cirkulär ekonomi genom att göra det lättare att återvinna och återanvända produkter.
  • Transparens: DPP kan öka transparensen genom att göra det lättare för konsumenter att få information om produkterna de köper.
  • Spårbarhet: DPP möjliggör kontroll av att samtliga parter i en leverantörskedja uppfyller krav på hållbarhet.

När är det dags att ta tag i arbetet med DPP?

Det korta svaret är nu. Förordningen började gälla i juli 2024 och kommer att fungera som en ram som kompletteras av s.k. delegerade akter för olika produktgrupper som möbler, textilier och elektronik. Reglerna börjar gälla fullt ut när dessa delegerade akter är på plats.

Branscher i fokus är hållbarhetskrävande produkter såsom konsumentelektronik, kläder och skor, men så småningom är tanken att de flesta produkter kommer omfattas. Det nya systemet innebär ökade krav på administration och kontroll av varors innehåll och dess ursprung. Även om det kvarstår att se exakt hur regleringen kommer gå till i praktiken är det här något alla bolag som jobbar med produkter behöver ha i åtanke framöver.

Frågor? Kontakta oss eller någon i teamet!