Chambers and Partners bjuder varje år in enskilda bidragsgivare till sin uppskattade Global Practice Guides. The Practice Guide on Pharmaceutical Advertising är den första utgåvan.
– Jag känner mig stolt över att vara en av advokaterna från de olika jurisdiktionerna och över att få bidra med den svenska delen av denna utgåva av Pharmaceutical Advertising, säger Magnus Friberg.
Practice Guide beskriver tillämplig lagstiftning samt olika egenåtgärdsprogram från industrin och tar upp förutsättningarna för exempelvis olika målgrupper och de komplicerade regelverken för gåvor, gästfrihet samt andra typer av samarbeten. I Sverige är Läkemedelslagen, Läkemedelsverkets riktlinjer samt Läkemedelsindustriföreningens etiska regler de styrande regelverken för marknadsföring av läkemedel i Sverige. Det sistnämnda bildar till stor del grunden för god tillämpning i Sverige.
Här kan du läsa hela bidraget i Pharmaceutical Advertising 2018 i Chambers och Partners.
Mer om Chambers Global Practice Guides
Guiderna förser sina klienter med juridiska expertkommentarer till huvudpraxis inom nyckeljurisdiktioner över hela världen. Kommentarerna är skrivna med klienterna i fokus och hjälper affärskunden att identifiera och jämföra aktuella lagfrågeställningar som råder inom olika jurisdiktioner inom olika affärskritiska tillämpningsområden..