I flera år har det multinationella hård- och mjukvaruföretaget Apple Inc. skyddat sin design genom patent, mönsterskydd, varumärke mm.
Diskussionen om att skydda själva utseendet i Apples konceptbutik aktualiserades för ett par år sedan då det amerikanska patentverket, USPTO, beviljade butiksdesignen varumärkesskydd som 3D-märke. Apple har sedan dess successivt försökt uppnå motsvarande skydd i EU men har stött på en hel del problem. Frågor som dykt upp har dels handlat om huruvida varumärkesskyddet ska vara tillgängligt för fler aspekter av näringsverksamhet än endast tillhandahållande av produkter eller tjänster. I Apples fall söktes skyddet istället för miljön vari vissa produkter och tjänster tillhandahölls, dvs. en butik, och inte själva produkterna eller tjänsterna i sig.
Därutöver har fråga varit om Apples butiksinredning faktiskt är tillräckligt särskiljande och kan fungera som ett varumärke i förhållande till den aktuella kategorin tjänster eller varor.
Efter hänskjutande av frågan om möjligheten till varumärkesskydd från den tyska myndigheten för varumärkesskydd, DPMA, till EU-domstolen, lämnade EU-domstolen under sommaren 2014 beskedet att EU rätten tillåter varumärkesskydd för tjänster bestående av prestationer som hänför sig till specifika varor utan att utgöra en del av själva utbjudandet. Detta dock under förutsättning att återgivandet är ägnat att särskilja varumärkessökandens tjänster eller produkter från konkurrenternas. På detta sätt får varumärket en ursprungsangivande funktion för en viss typ av varor eller tjänster.
Vid beaktande av den svenska ansökan om erkännande av Apples internationella varumärkesregistrering gjorde dock den svenska Patentbesvärsrättens (PBR) bedömningen att 3D-märkets grad av särskiljningsförmåga inte var tillräcklig för att kunna få skydd i Sverige.