Rörliga varumärken

I en värld där den traditionella uppfattningen av varumärken ofta begränsas till statiska logotyper och namn, framträder rörliga varumärken[1] som en frisk fläkt.

Det ska ärligt sägas att detta är ett område som fortfarande är i sin linda, mycket på grund av konsumenternas svårigheter att uppfatta rörliga delar som en del av ett varumärkes identitet. Det finns dock några lyckade exempel. Ett exempel är James Bonds ikoniska ”Gun Barrel”-sekvens, vilken jag kommer gå igenom nedan, men låt oss börja från början.

Min fascination för James Bond började i ungdomen, en tid då film inte bara var en flykt från verkligheten utan också en källa till inspiration. James Bonds värld, med sin blandning av elegans, fara och oöverträffad karisma, fångade min fantasi. Roger Moore var min hjälte. En Bond med glimten i ögat som fick alla kvinnor på fall och som var en alla skurkars baneman. När ”Gun Barrel”-sekvensen visades reste sig håret på armarna och man sveptes iväg till en tid då skurkar var skurkar och hjältar var hjältar. Sekvensen är en kort men kraftfull representation av Bond-universumet, som omedelbart förmedlar känslan av spänning, mystik och det omisskännliga coola som är synonymt med James Bond.

Under 2019 ansöktes det hos EUIPO om registrering av ett rörligt märke och ett multimedia märke[2], för James Bonds ikoniska ”Gun Barrel”-sekvens. Denna sekvens, som har varit en signaturdel av Bond-filmerna sedan den första riktiga Bond-filmen ”Agent 007 med rätt att döda” från 1962, är inte bara en omedelbar igenkänningssignal för fans över hela världen utan också ett mästerverk av varumärkesbyggande.

”Gun Barrel”-sekvensen visar hur ett rörligt varumärke kan bli ikoniskt och skapa en omedelbar och bestående koppling till publiken.

För oss som jobbar med varumärken representerar rörliga varumärken en fascinerande utmaning och möjlighet. Det kräver en förståelse för regelverket och hur den relevanta omsättningskretsen tänker. Framgångarna, som tydligt illustreras av ”Gun Barrel”-exemplet, kan erbjuda varumärken en chans att verkligen sticka ut från mängden.

I takt med att världen blir alltmer digital och varumärken söker nya sätt att engagera och fängsla sina konsumenter, kan rörliga varumärken visa sig vara en ovärderlig resurs. Det är dags för varumärken att börja tänka på rörelse inte bara som en del av sin marknadsföringsstrategi, utan som en integrerad del av sin identitet.

Så, medan vi ser framåt mot en framtid där rörliga varumärken blir allt mer vanliga, låt oss inte glömma de pionjärer som vågade tänka annorlunda. Låt oss inspireras av James Bond, en karaktär som inte bara har överlevt tidens prövning utan även lyckats behålla sin ikoniska status genom att ständigt anpassa sig – en påminnelse om att i en värld av ständig förändring, är rörlighet nyckeln till varaktig relevans.

Jag tar av mig hatten, precis som James Bond i ”Mannen med den gyllene pistolen”, när Roger Moore tog över rollen[3]. Kanske är det dags att vi alla inspireras av Bond och ser mot framtidens möjligheter med lika delar äventyr och elegans. Vem vet? Din nästa stora idé kanske bara är en rörelse bort. Att utforska den unika möjligheten till rörliga varumärken är att öppna dörren till en ny dimension av varumärkesskydd, en som erbjuder en dynamisk förbindelse mellan märket och dess konsumenter.

Kontakta gärna mig eller någon i teamet om du har några frågor!

 

[1] EUIPO började acceptera rörelsemärken för varumärkesansökningar den 1 oktober 2017, som en del av en uppdatering för att inkludera fler icke-traditionella varumärken.

[2] 018168980 (rörelse) och 018168983 (multimedia)

[3] Den första filmen där James Bond inte bär en hatt under ”Gun Barrel-sekvensen”.