Anne är specialiserad på kommersiell avtalsrätt samt immaterial-, marknads- och dataskyddsrätt. Hon företräder klienter, stora som små, i att identifiera, skydda och kommersialisera sina immateriella rättigheter, främst varumärken, företagsnamn och upphovsrätt, följa marknadsrättslig lagstiftning och uppfylla dataskyddsrättsliga krav. Hennes rådgivning avser dessutom kommersiella avtal avseende bland annat köp och leverans, distribution (t.ex. agentur och återförsäljning) och samarbeten. Anne bistår även med allmän bolags- och arbetsrättslig rådgivning.
Anne är såväl svensk advokat som tysk Rechtsanwältin och har erfarenhet av att biträda tysktalande klienter i affärsjuridiska ärenden med anknytning till Sverige.
- Arbetsrätt
- Avtalsrätt
- Bolagsrätt
- Dataskydd
- Handelsrätt
- Immaterialrätt
- Medie- och marknadsrätt
Branschspecifik erfarenhet
- Handel
- Livsmedel
2021
Advokat, Advokatbyrån Gulliksson
2017-2021
EU-advokat, Wistrand Advokatbyrå
2014-2017
Rechtsanwältin på advokatbyrån Corinius i Hamburg, Tyskland
2016-2017
Masterstudier inom europeisk immaterialrätt, Stockholms universitet
2012-2014
Tingstjänstgöring, Oberlandesgericht Schleswig, Tyskland
2010-2012
Doktorsavhandling, Christian-Albrechts-Universität Kiel, Tyskland
2004-2010
Juridikstudier, Ludwig-Maximilians-Universität München, Universidad de Castilla-La Mancha Toledo (Spanien), Christian-Albrechts-Universität Kiel
- Sveriges Advokatsamfund
- SFIR
- Advokatsamfundet i Hamburg (Tyskland)
- AIPPI
- SFU
-
IWRZ (Zeitschrift für Internationales Wirtschaftsrecht), Sweden: Increased Sanctions for IP Infringements. Sweden’s Unintentionally Well-Timed Response to Intellectual Property Crimes in the COVID-19 Crisis, 5/2020, s. 211 ff.
-
“Link tax” and “upload filter” - Sweden’s proposal for the implementation of the EU Directive on Copyright in the Digital Single Market
- Web Scraping in the Age of AI: A Challenge for Data Protection
- No rights reserved – offentlig data
- Enforcement of foreign judgements in Sweden and ensuring a successful foreclosure
- “Get down to business” or carefully contemplating the arbitration clause?
- Varumärkesbyggande genom influencermarketing